2012. december 28., péntek

Szemelvények- 2012 december



Légitársaságok

„A Germanwings 15 útvonallal és összesen heti 174 járatmozgással a harmadik legnagyobb légitársaságként tér vissza a hamburgi repülőtérre 2013. március 31-én, a nyári menetrend életbe lépésével egyidejűleg. A nyári menetrend járataira jegyek már foglalhatóak.

A Germanwings folyamatosan veszi át anyavállalata, a Lufthansa decentralizált, Frankfurton és Münchenen kívül eső útvonalait.”

„Új üzleti modell: ugyanazon a gépen választható a diszkont-, turista- és prémiumkiszolgálás.

A Germanwings német diszkont-légitársaság forradalmasítani kívánja az európai diszkont-légiközlekedés piacát. A jövőben ez a társaság fogja a legjobb ár-érték arányú légi terméket kínálni a szegmensben Európa területén – hangzik a társaság közleménye.



2013. július 1-jén az „új Germanwings” teljesen új márkával és termékkoncepcióval lép piacra, és valamennyi utasának lehetővé teszi az à la carte jellegű repülést. Az utasok így maguk állíthatják össze és pontosan saját igényeikre szabhatják csomagjukat: az olcsó, minden többletszolgálatást nélkülöző repüléstől a sokféle kényelmi jellemzőt és extrát tartalmazó, minőségi utazásig.”




„Két százalékos ügyintézési díjjal "bünteti" a Ryanair azokat, akik hitelkártyával vásárolják a jegyüket - számolt be a Guardian.

A fapados Ryanair bejelentése szerint november 30-tól két százalékos díjat számol fel azoknak az ügyfeleiknek, akik hitelkártyával intézik foglalásukat - írta a Guardian. A lap szerint ez hatfontos, vagyis körülbelül kétezer forintos tétel lesz.

A Guardian azt tanácsolja a Ryanair-ral utazni vágyóknak, hogy inkább a bankkártyás fizetést válasszák, így ugyanis megússzák az extra költséget.”

„A Ryanair a tényleges felszállási tömegnél alacsonyabb értéket adott meg flottájára a hatóságoknak, és ezzel felszállásonként néhány eurót "spórolt meg" - írja a német Die Welt online kiadása.

Az összeg azonban teljes európai viszonylatban évente akár 50 millió euróra is rúghat. Gépenként közel 67 tonnát (66,99 tonnát) adott meg a Ryanair felszállási tömegként a teljes Boeing 737-800-as flottájára, átlagosan mintegy nyolc tonnával kevesebbet a ténylegesnél”


A nagy érdeklődésre tekintettel heti három helyett négyszer repül a társaság Budapestről Izraelbe.
 .
„A légitársaság első genfi járata 2012. december 14-én 9:20-kor, első kijevi járata pedig 10:30-kor szállt fel Budapestről.”

„A nyár elején elindított londoni járat után hétvégén tovább bővítette kínálatát a Wizz Air: Eindhovenbe és Milánóba is lehet repülni.”

„Hetente négy alkalommal indít járatokat Budapest és Bázel között az easyJet. A brit légitársaságnak ez a második svájci járata Budapestről, az easyJet gépei a téli menetrendi időszakban hetente kilenc alkalommal közlekednek Genfbe is.”

„A németországi regionális repülőterekről Fokker 100-as és Saab 2000-es repülőgépekkel üzemelő légitársaság az alacsony utasszám miatt kényszerül a működésének jelentős átszervezésére. A légitársaság eddig Drezda (DRS), Karlsruhe/Baden-Baden (FKB), Münster/Osnabrück International (FMO) és Saarbrücken Ensheim (SCN) regionális repülőterekről üzemeltetett járatokat.”

„Hivatalosan is bejelentette az új Helsinki-Budapest járat elindítását a Norwegian skandináv diszkont légitársaság - írta közleményében a Budapest Airport. A piros-fehér festésű Norwegian-járatok a nyári menetrendi időszakban heti háromszor repülnek a finn és a magyar főváros között.

„Budapesti, prágai, bukaresti járatindítás is szerepel a marokkói Royal Air Maroc (RAM) légitársaság tervei között.”

 „Néhány napja kezdte meg működését az EasyJet alapítója, illetve az Easy csoport új cége, a Fastjet Afrikában. A fekete kontinensről eddig elsősorban meglehetősen sötét repülésbiztonsági mozzanatok kapcsán volt szó, az új diszkonttársaság indulása más, ugyancsak bonyolult körülményeket tár fel: a diszkonttársaság ugyanis egy még nem liberalizált, sőt, nagyon keményen és államilag szabályozott régióban kezdi meg működését.

Az üzleti vállalkozás a már létező, főképp légcsavaros gépekkel Angolában, Ghánában és Tanzániában is üzemelő, Nairobi-központú Fly540 regionális légitársaság bázisán és hatósági engedélyei birtokában indulhatott el, és alakult át keskeny törzsű Airbusokkal repülő low-cost hordozóvá.”


Az utasok biztonságáról


„Idióta túristának nézik és a legócskább trükkökkel is lenyúlják? Csak azért történhet meg, mert nem tud szabadulni a legrosszabb szokásoktól és a legnagyobb közhelyektől.”

„A trükk nagyon egyszerű, a tolvaj egy nagyobb, fenék nélküli táskát visz a kezében, és a földre helyezett, felügyelet nélkül hagyott táskára egyszerűen csak ráteszi, majd mindkettőt felemelve továbbhalad. Az egész egy pillanat alatt zajlik, a szemtanúk mindössze azt látják, hogy az illető egy viszonylag nagy táskát cipel, de senki nem sejti, hogy a belsejében egy lopott táska lapul.”

Lásd Rablók, tolvajok és zsebmetszők bejegyzésemet is.

Fapadostól a bőrülésig

Nagyon jó cikksorozat jelent meg a fapadosokról  az Iho.hu portálon:

"Hogyan tudjuk elcsípni a legolcsóbb fapados járatokat? Ha a repülőtéren alszunk. Stansteden ingyen zuhanyozhatunk, ehetünk, ihatunk, videó játékkal tölthetjük az időt.

Sok ezer forintot megtakaríthatunk akkor, ha kora hajnali vagy késő esti órában utazunk fapadossal. Ezeket a lehetetlen időpontokat kevesen választják szívesen, inkább a kényelmes nappali járatokra vadásznak – ami gyorsan felhajtja az árat is."



BÚÉK!

2012 legszebb utazási fotóival kívánok Boldog Új  Évet!

2012. december 24., hétfő

Karácsonyi várakozás


Hogyan NE spóroljunk meg tíz eurót

Augusztusban nagyon olcsó repülőjegyeket lehetett vásárolni a Madrid- Budapest járatra. A legolcsóbb december 23-ára szólt, indulás  20.35-kor, érkezés Budapestre 23.55-kor. Vásárláskor sütött a Nap, senki nem gondolt arra, hogy ha ezt a járatot törlik, akkor Karácsonyig más járat már nincs. A buszmenetrendet se nézte meg senki, hogy mire a repülő leszáll, addig minden Erdélybe induló busz kihúz Budapestről.

December 23, 18 óra - időjárás- előrejelzés tűrhető, se köd, se hóvihar
19 óra (itteni idő szerint, Madridban 18 óra) - a Google-ba bepötyögöm, hogy Madrid Airport departures.   A járat száma  mellett  tervezett és a várható indulási idő megegyezik, nagy késések általában nincsenek, egyetlen törölt járatot látok, az  Alicante-it.  Halleluja.

20 óra- a madridi repülőtér  120 perc késést jelez, a budapesti repülőtér honlapján  a tervezett érkezési idő szerepel még csak.  Értsd a várhatót még nem lehet tudni.
20 óra 30 perc- A Ryanair honlapján, a járatinformációnál is megjelenik a két óra késés.
21 óra- a madridi repülőtér 177 perc késést jelez, ez nagyjából igaz is volt.

Miután kiírták, hogy a gép felszállt, nagyon elvetemültek flightradar/  flightmapper/  flightstats honlapokon élőben követhetik a repülő útját (írd be a google keresőjébe a járat számát + flight, pl. AB1234 flight).



A repülőgép budapesti idő szerint 3.32- kor szállt le.  Hazáig még van több mint 500 km, ezúttal nem a levegőben…









Ui- Statisztika: A repülőtársaság honlapja szerint a múlt héten a repülőjáratok 97%-nak kevesebb, mint egy óra késése volt.








Kívánok mindenkinek Kellemes Karácsonyi Ünnepeket! Kívánom, hogy az ünnepeket szeretteitekkel töltsétek.

2012. december 17., hétfő

Járat törölve- harmadik rész



Avagy  mit tehetsz, ha a járatodat átirányították/  törölték



Ha a járatodat  átirányítják,

akkor szinte semmit. Valószínűleg azért irányítják át, mert a fogadó repülőtéren nem lehet leszállni. Ilyenkor a lehető legközelebbi repülőtéren szállsz majd le,  például Kolozsvár  helyett Marosvásárhelyen, Budapest helyett Bécsben, Pozsonyban, vagy pedig Debrecenben. Innen ingyen busszal fognak szállítani az eredeti célpontig. Késni fogsz persze, de valószínűleg ez a leggyorsabb, legolcsóbb és legyegyszerűbb verzió.  Akkor van baj, ha tovább repültél volna, mert a csatlakozást elérni ilyenkor szinte lehetetlen. Erről már írtam
Mikor ne foglaljunk fapadost  bejegyzésemben.

Ha a járatod késik, 

első fázisban nem tehetsz mást, mint hogy vársz, és figyeled a kijelzőket.  Ha mindenképpen tenni akarsz valamit, akkor értesítsd azokat, akik rád várnak, hogy késni fogsz. Ha van netes hozzáférésed, figyeld a repülőtér, illetve a repülőtársaság honlapját és a meteós előrejelzéseket. Pesszimisták (vagy nagyon előrelátók) ilyenkor elkezdhetnek filozofálni azon, hogy mivel jutnak majd tovább, ha a járatot törlik.
Az Európai Parlament és a Tanács 261/2004/EK rendelete  szerint  (6. cikk) legalább két órás késés esetén
-az utasoknak díjmentesen két telefonhívást, telex vagy faxüzenet, vagy e-mail küldését kell felajánlani
-a várakozási idővel ésszerű arányban étkezést és frissítőket kell felajánlani
A gyakorlatban az étkezés és frissítő általában a repülőtéri büfében beváltható utalványt jelent. Az összeg pedig szerintem a  sarki ABC  áraival, nem pedig a repülőtéri étterem/ kávézó  áraival arányos. A kapott összegből maximum egy szendvicset és egy kis üveg vizet vehetsz.

A fenti rendelet szerint,  „amennyiben az indulás időpontja ésszerű számítás szerint a korábbi bejelentett indulását követő nap”,   szállodai elhelyezést, illetve  szállítást a repülőtér és a szálláshely (hotel vagy egyéb) között kell kapnod (6 ii., 9. cikk). Hahhhhh.

Legalább ötórás késés esetén (6.  iii cikk),  jogod van visszatérítéshez vagy átfoglaláshoz:
8. cikk
Visszatérítéshez vagy átfoglaláshoz való jog
(1) E cikkre való hivatkozáskor az utasoknak az alábbiak közötti választást ajánlják fel:
a) - a jegy árának a vételi ár szerinti visszatérítése hét napon belül, a 7. cikk (3) bekezdésében meghatározott módon az utazás meg nem tett szakaszára vagy szakaszaira, továbbá a már megtett szakaszra vagy szakaszokra, amennyiben a repülőút az utas eredeti utazási tervével kapcsolatban már nem szolgál semmilyen célt, vagy adott esettben a következővel együtt
- a legkorábbi légijárat vissza az első indulási pontra;
b) átfoglalás, összehasonlítható szállítási feltételek mellett, a végső célállomásukhoz a legkorábbi alkalommal; vagy
c) átfoglalás, összehasonlítható szállítási feltételek mellett, a végső célállomásukhoz egy későbbi időpontban, amikor az utasnak megfelel, az ülőhelyek rendelkezésre állásától függően.
(2) Az (1) bekezdés a) pontját azokra az utasokra is alkalmazni kell, akiknek légijárata egy szervezett utazás részét képezi, kivéve a visszatérítés jogát, amennyiben a 90/314/EGK irányelv szerint ilyen jog keletkezik.
(3) Amennyiben egy várost vagy régiót több repülőtér szolgál ki, és az üzemeltető légifuvarozó az utasnak a helyfoglaláshoz képest egy alternatív repülőtérre induló légijáratot ajánl, akkor az üzemeltető légifuvarozót terheli az utas átszállításának a költsége az alternatív repülőtérről arra a repülőtérre, amelyre a jegyet váltották, vagy az utassal történt megállapodás alapján egy másik közeli célállomásra”
Arról, hogy a mindez a gyakorlatban hogy zajlik le,  Járat törölve-első rész bejegyézésemben írtam.

Ha a járatodat törölték,    

jogod van a visszatérítéshez vagy átfoglaláshoz (ld fent), illetve kártalanításhoz .
Az, hogy  visszatérítést, illetve átfoglalást  választod, nagyon sok tényezőtől függ.  Ha átfoglalást választhatsz, szerencsés vagy- azt jelenti, hogy van esélyed arra, hogy előrelátható időben és repülővel utazhatsz.  Ne felejtsd el, hogy (ha a repülőtér egyáltalán működik) átfoglalást csak addig ajánlanak fel, amíg van szabad hely az induló gép(ek)en. Érdemes tehát jól helyezkedni a repülőtársaságod pultjánál.
Ha már nagyon nagy a baj, ne spórolj és ne filozofálj. Gondolj például arra, hogy mennyi időbe- pénzedbe kerül vonattal/ busszal eljutni a célállomásodra.  Nézz körül, hogy rajtad kívül éppen hányan próbálnak  utazni. Foglald le – akármilyen drága is legyen- azt a repülő-, vonat- vagy buszjegyet, amivel  el tudsz jutni a célállomásodra. Ez történt például a múlt héten a budapesti repülőtér bezárásakor :
„Több százan megpróbáltak Bécsbe utazni vonattal, de a vasúttársaság sem pénztárossal, sem pedig kocsival nem volt felkészülve a váratlan eseményre, ezért a fővárosi pályaudvarokon is tumultusok alakultak ki. Sokan taxival utaztak Bécsbe, de – mint arról néhány olvasónk beszámolt – ott azzal szembesültek, hogy a Bécsből induló járatok addigra dugig teltek.”
Ilyenkor aranyat ér egy internetkapcsolat,  ha csak tudod, foglalj/ fizess  online jegyet. Ha nincs, ne sajnáld a pénzt telefonhívásokra.
Minden szolgáltatásról kérj számlát. Ha majd a helyzet normalizálódik, gondolkozhatsz visszatérítésen, illetve, a már sokat idézett  rendelet  7. cikkje alapján  - kártérítésen.
7. cikk
Kártalanításhoz való jog
(1) E cikkre való hivatkozáskor az utasok az alábbi összegű kártérítést kapják:
a) 250 EUR-t minden 1500 kilométeres vagy rövidebb repülőútra;
b) 400 EUR-t minden 1500 kilométernél hosszabb Közösségen belüli repülőútra és minden egyéb, 1500 és 3500 kilométer közötti repülőútra;
c) 600 EUR-t minden, az a) és b) pontba nem sorolható repülőútra.
A távolság meghatározásánál azt az utolsó célállomást kell alapul venni, amelynél a beszállás visszautasítása vagy a járat törlése miatt az utas érkezése késik a menetrend szerinti időponthoz képest.
(2) Amennyiben az utasoknak a 8. cikk szerint átfoglalást ajánlanak végső célállomásukhoz egy olyan alternatív légijáraton, amelynek érkezési időpontja annak a járatnak a menetrend szerinti érkezési időpontjánál, amelyre eredetileg jegyet váltottak legfeljebb
a) két órával későbbi, az összes 1500 kilométeres vagy annál rövidebb repülőút esetében; vagy
b) három órával későbbi, az összes 1500 kilométernél hosszabb Közösségen belüli repülőút tekintetében és minden egyéb, 1500 és 3500 kilométer közötti repülőút esetében, vagy
c) négy órával későbbi, az a) és b) pontba nem sorolható összes egyéb repülőút esetében,
akkor az üzemeltető légifuvarozó az (1) bekezdésben előírt kártalanítást 50 %-kal csökkentheti.”
Előző bejegyzésemben írtam arról, hogy  budapesti Liszt Ferenc repülőtér múlt heti  bezárása vis maiornak számít, és így valószínűleg kártérítés sem kérhető.


2012. december 14., péntek

Járat törölve- második rész



Előző bejegyzésemben a budapesti repülőtér, illetve a havazás miatt törölt járatokról írtam.
Liszt Ferenc repülőtér honlapján is közölték, hogy szombat (december 8) reggel 7 órától újraindult a repülőtér, ismét fogad és indít járatokat a Budapest Airport.
Az Iho.hu  szerint:
Teherautóról hajtják a repülőket

A ferihegyi irányítótoronyban még mindig ideiglenes áramforrást használnak.

Pénteken egy műszaki hiba miatt az irányítótorony pinceszinti helyiségeibe betört a víz, és elárasztotta az elektromos rendszereket, emiatt 20 órára leállt a legnagyobb magyarországi repülőtér. Szombaton reggel megnyitották a repteret, ez a ferihegyi légikikötő elkötelezett és kreatív dolgozóinak köszönhető, akik kitalálták: egy teherautóra rögzített generátorral újra világosság lehet a birodalmi lépegetőnek is becézett ferihegyi toronyban. A repülőtéri polgári védelmi szolgálatnak ugyanis van egy mobil áramfejlesztője, ami most rendkívül jó szolgálatot tesz a légikikötőnek.

Sajnos, a kedvezőtlen időjárás  miatt több járat késett, illetve a  több  járatot töröltek.
A  Realitatea.net  a  bukaresti repülőtéren átlag egy órás késésről számol be.
Ugyancsak a Realitatea.net számolt be a Iasi- i repülőtér szerdai  (december 12) bezárásáról, illetve arról, hogy csütörtökön  (december 13-án ) reggel a repülőtér újra működőképes.


 Információk

 Akár utazol, akár vársz valakit, a legbiztosabb a repülőtér honlapján, vagy pedig a légitársaság honlapján a a járatinformációkat követni.

Repülőterek honlapja (járatinformációk kereséséhez).

 
Erdélyieknek gyorslista:

Temesvár www.aerotim.ro

 Légitársaságok

Budapestről induló légitársaságok itt: http://www.bud.hu/utazas/jaratinformacio/legitarsasagok


Alkalmazások okostelefonokra és táblagépekre

Nagyon sok menetrend, illetve flight tracker- alkalmazás van.
Menetrend mobil alkalmazást Apple- Android- Blackberry- re letölthetsz a budapesti repülőtér honlapjáról is. http://bud.hu/
Flight tracker- alkalmazások használatánál ne ess pánikba, ha a gép a várható érkezési idő előtt eltűnik a képernyőről. Nem zuhant le, csak korábban szállt le.

A múlt

Húsz évvel ezelőtt a barátnőm azt a módszert alkalmazta, hogy bekapcsolta a Tv-t, és ha a hírekben nem mondtak be semmit  repülőjáratokról, akkor feltételezte, hogy a férje szerencsésen megérkezett.




Bölcs tanácsok

Először is- bölcs tanács nincs.
Másodszor- hacsak nincs jól működő kristálygömböd, nem tudsz felkészülni a legrosszabbra.  Nem fogod előre látni, hogy kitör Izlandon az Eyafjöll és Európa légiközlekedése napokig lebénul.  Azt sem sejtheted, hogy   ferihegyi irányítótorony elektromos rendszerét működésképtelenné teszi  egy jó adag forró víz. 
Mondjuk ha nagyon sűrű ködben vagy  hóesésben indulsz (indulnál), jóval nagyobb az esélyed arra, hogy a géped késni fog vagy pedig  fel se fog szállni. De  ahogy  Schrödinger macskájáról sem tudod, hogy él-e, hal-e, úgy a repülőgéped pontos indulását/ érkezését se tudod kitalálni.

Mit tehetsz indulás előtt:
Legyen nálad készpénz és- vagy hitelkártya. Élelemre, innivalóra, és- ha már nagy a baj- más repülőjegyre vagy vonatjegyre vagy buszjegyre.  Vedd figyelembe, hogy indulás előtti órákban a legtöbb repülőtársaság  weblapján már nem  lehet online fogadni, és  megtörténhet (mi legalábbis tavaly megjártuk Milanoban), hogy  a repülőtéren az éppen induló járatra jegyért csak készpénzzel fizethetsz , hitelkártyával nem.
Öltözz kényelmesen, rétegesen és mégis elegánsan- ha a repülőtéren kell töltened a következő 48 órát, legalább mutass jól a képriportokban

Túlélőkészlet

Ne legyen sok csomagod, de a kézipoggyászodban legyen túlélőkészlet egy- két napra. Ezt mondjuk elég nehéz megvalósítni  egy laptoptáska méretű kézipoggyásszal  (ld. a Wizzair új kézipoggyász szabályzatát:  Kézipoggyászdíj a Wizz Air járatain).


A túlélőkészletről a vélemények megoszlanak, következzenek a variánsok. Köszönet a közreműködőknek a tippekért, külön köszönet H.Lacinak a képekért.

 





  • Feltöltött mobil, gyógyszer, egy tábla csoki
  • Könyv, dió, csoki, szárított gyümölcs
  • Fogkefe, kávé, pénz és mobil
  • Fogselyem, fültisztító pálcika, hajzselé, Ipad
  • Ragtapasz, Polysporin ,egy kis nem eldobott teásdoboz sürgős orvosságoknak vagy nesszkávé.
  • Spárga, drót, gyufa
  • Ha engednék a kézipoggyászba, akkor svájci bicska (nem engedik, elkobozzák, lásd Kézipoggyász bejegyzésemben a tiltott tárgyak listáját)
  • Tű, cérna, olló – nem engedik. Ld.fent
  • Parfüm, arckrém, hajbalzsam mini csomagolásban
  • Rúzs, alapozó  és sörnyitó
  • Rágógumi, mobil, Ipad
  • Fél liter Unikum egy decis műanyag flakonokba öntve, az egész  20x20 méretű és legfeljebb 1 liter térfogatú műanyag zacskóba csomagolva. Megfelel amúgy a szabályzatnak :  )


Következő bejegyzésemben arról fogok írni, hogy mit tehetsz,  ha már megtörtént a baj. Vagyis,  ha a járatodat átirányították/  törölték

Népszerű bejegyzések