2013. március 31., vasárnap

Szemelvények- 2013 március



Légitársaságok
 

Az Air Lingus április 30-tól felfüggeszti Bukarest- Dublin járatait, ezen az útvonalon csak a Blue Air repül majd.
A Turkish Airlines mégse indítja a múlt hónapban beharangozott Konstanca- Isztambul járatait, de továbbra is indít jratokat a Bukarest- Isztambul útvonalon.

A temesvári székhelyű cég fokozatosan felfüggesztette bukaresti, kolozsvári, nagyszebeni és nagyváradi járatait. Lemondott  több,  Temesvárról induló járatáról is (Ancona, Bari, Bologna, Torino és Verona). Jelenleg a cég heti háromszor indít járatokat Temesvárról Rómába, Milánoba, illetve Velencébe.

Márciustól a Vueling Bukarestből Barcelonaba, júniustól pedig Bukarestből  Madridba, illetve  Bilbaoba repül majd.

„A szibériai UTair légitársaság április elejétől heti két járatot indít majd Szentpétervárra Budapestről.

Az orosz légitársaság Boeing 737-500-as gépei szerdán és vasárnap érkeznek majd Ferihegyre április 28-tól.”

„Egyszerre két városból indított összesen 9 járattal tér vissza Budapestre az SAS skandináv légitársaság. Március 31.-től, vagyis a 2013-as nyári menetrendtől kezdve menetrendszerű járatokat indít Budapestre Oslóból és Koppenhágából.”

„Ismét lesz közvetlen légi kapcsolat Athén és Budapest között, miután az Aegean Airlines légitársaság úgy döntött, hogy a 2013. április 2. és 2014. január 19. közötti időszakban újraindítja a két város közötti járatait”

„Hivatalosan is bejelentették, hogy 175 darab 737-es típusú repülőgépet vásárol Európa legnagyobb fapados légitársasága, a Ryanair a Boeingtől. Az ír légitársaság ezzel tovább tudja erősíteni piacvezető szerepét, míg a gépgyártó számára a rekordnagyságú üzlet értéke meghaladja a kereskedelmi célú repülőgépeinek értékesítésének a tavalyi negyedik negyedéves teljes értékét.”

Új, illetve megújuló Ryanair járatok Budapestről: Páfosz, Alicante és Pisa  március 26.-tól,  Varsó Modlin pedig  július elsejétől.
Ezen a héten indul a Konstanca- Pisa járat,  április végén pedig a Marosvásárhely- Brüsszel, illetve Marosvásárhely- Pisa járat, erről részletesen írtam  egyik előző bejegyzésemben
 
„Budapestről az orosz, az ukrán, a török, a kaukázusi és a közel-keleti térségekbe irányuló járatok beindításán dolgozik a Wizz.”

„Újabb budapesti járat elindítását erősítette meg a Wizz Air. A diszkont légitársaság közölte, hogy május 17.-től heti két alkalommal indít járatokat Máltára.”




Repülőterek

„114,1 millió lejt, tehát 26,2 millió eurót fektetne a nagyváradi repülőtér vezetősége a kifutópálya kiszélesítésébe, hogy Boeing és Airbus gépeket is fogadhassanak.

A beruházó a mostani 1800 méterről 2100 méterre hosszabbítaná meg a kifutópályát. A projektet részben EU-s alapokból finanszírozzák a Szállítási Operatív Programon keresztül. A munkálatokhoz várhatóan július 15-én látnak hozzá, a szerződés kifutási ideje 22 hónap lesz. „

Nagy sikernek  örvend a Henri Coanda (Otopeni) repülőtérre rendelhető olcsó taxik rendelése. A taxikat az érkezési oldalon levő help- desk- nél lehet rendelni.

Figyelmeztető sztrájk kezdődött  március 21-én,  csütörtök hajnalban a Lufthansa német légitársaságnál, a munkabeszüntetés miatt budapesti járatokat is töröltek.”
A  sztrájk miatt a járatok közel 40 százaléka nem szállt föl.

„Eltűnnek az ideiglenes sátrak a Budapest Airport előteréből, hamarosan egy könnyűszerkezetes csarnok várja a fapadosok utasait a repülőtéren.”

 




Utazás



„2013. március 25-től a légitársaság 6 kg-ról 8kg-ra emeli a kézipoggyász maximum súlykeretét. (Laptoppal együtt 10 kg.) Minden egyéb kézipoggyász szabály változtatlan marad a légitársaságnál.”








Harmadik éve a www.airfrance.fr  honlapot  díijazzák légiszállítás kategóriában.


„A Wizz Air az első európai légitársaság, amely saját utazási videókkal népszerűsíti 85 vonzó desztinációból álló úthálózatát”

„Miért kellene felelősséget vállalnia a légitársaságoknak azért, amire nincs hatásuk? Mondjuk a vulkáni hamuért vagy a télért?

A repülőgéppel utazók jogainak jobb érvényesülése érdekében mutatott be újabb javaslatot szerdán az Európai Bizottság. A javaslattal a Bizottságnak az a célja, hogy azonosítsa a jelenlegi szabályozásban nem megfelelően körülírt vagy nem elég konkrétan szabályozott, úgynevezett szürke területeket, vagyis, hogy bezárjon egyes kiskapukat, szabályozza az utasok panaszainak kezelési módját, a légitársaságok szankcionálását, valamint egyúttal olyan elemeket is tartalmaz, amelyek nem rónak méltánytalanul nagy anyagi  terhet a légitársaságokra – olvasható az MTI hírében.

 Szürke területnek találta a bizottság a mostani szabályozásban, hogy a légitársaságnak mikor és hogyan kell tájékoztatnia az utasokat egy járat késéséről vagy törléséről. A bizottság szerint ezt legkésőbb az eredetileg tervezett indulási időpontot követően fél órával minden utasnak joga megtudni.”



Márciusi tél

 2013.3.12
„A frankfurti légikikötőt lezárták, a délután és este induló budapesti járatokat is törölték.

A német nagyvárosban 15 centiméter hó esett, legalább 200 járatot töröltek az időjárás miatt.

Hasonló a helyzet a párizsi Charles de Gaulle repülőtéren is, ahol a napi járatok negyede, nagyjából 300 gép nem tudott fölszállni – olvasható a hvg.hu oldalon. A francia főváros másik légikikötőjén, az Orly-n, a Tunisair légitársaság egy gépe lecsúszott a jeges kifutópályáról, ami tovább nehezíti a helyzetet. A gépen utazók közül senki nem sérült meg. Az Air France arra kérte utasait, hogy halasszák el utazásaikat, ha az Párizst is érintené.

 Az összes észak-francia repülőteret lezárták kedden a nagy havazás miatt, a térségben néhol több mint ötven centiméter hó esett. A brüsszeli reptér is csak korlátozottan fogad és indít járatokat a kialakult időjárási helyzet miatt.”


2013-03-26
 „Újabb havazás kezdődött a budapesti repülőtéren, a Budapest Airport havas szolgálata ismét teljes készültségben dolgozik. Mind a két ferihegyi futópálya tiszta, sónedves, a havazás ellenére biztonságos, kiváló fékhatást nyújt a leszálló repülőgépeknek.

Több mint 24 órája teljes létszámban, többszöri váltásban dolgoznak a Budapest Airport havas szolgálatának emberei és munkagépei a Ferihegyi repülőtéren. A havazás ellenére a késő délutáni órákban is a repülőtér két futópályája megfelelően üzemelt, egyetlen járatnak sem kellett a hó miatt sem kitérő repülőtérre mennie, sem visszafordulnia.”


2013. március 26., kedd

Utazás február 54-én

Budapest, 2013 február 54-én


 Havas volt az udvar,



az utca,














 és a Körút.
 Hó volt a járdán,
 hó volt a fákon,













és  a villamossíneken.



 Ferihegyen (oppardon, a Liszt Ferenc repülőtéren) hó volt a parkolóban,
é
 a terminál bejáratánál,
és a kifutópályán

 Szerencsére alig késtek a gépek.

 Már mindenki megszokta a havat,


















rutinosan megy a hótakarítás,






 a skandináv tél tanulhat a budapestitől.




 Húsz percig vacogtunk a kifutópálya szélén a buszban,

havat láttunk, amikor felszálltunk, és apatikusan vettük tudomásul, amikor elértük a repülési magasságot, és bejelentették, hogy a kinti hőmérséklet -47 fok.














Marosvásárhelyen MÉG nem havazik. Hazafelé a rádiót hallgatjuk, hogy hova lesz érvényes a sárga riasztás.












2013. március 22., péntek

Római városlátogatás tervezése


Rég terveztünk- szerveztünk- foglaltunk :)












Útitervet  Római vakáció- első variáns  illetve Római vakáció- második variáns bejegyzésekben találsz.


Transzfer információkat  Repülőtéri transzfer bejegyzésben találsz,  a Leonardo da Vinci  repülőtérről olcsón   és gyorsan lehet a városközpontba jutni.

Útvonaltervezőt itt találsz: http://www.atac.roma.it/index.asp?lingua=ENG
Útvonaltervezésről írtam  Utazástervező használata bejegyzésemben

Turistajegyekről, bérletekről itt  találsz leírást: http://www.atac.roma.it/index.asp?p=14
Röviden- a következőkből választhatsz:
Biglietto semplice B.I.T. (time integrated ticket)  Price: 1,00 Euro (75 percig érvényes sima jegy)
Biglietto giornaliero B.I.G. (one-day ticket) Price: 4,00 Euro (Napijegy)
Biglietto per 3 giorni B.T.I. ( 3-days tourist integrated ticket) Price: 11,00 Euro (3 napos turistajegy)
Biglietto settimanale C.I.S. (tourist one-week integrated ticket) Price: 16,00 Euro (egy hetes turistajegy) 


Jegyvásárlás múzeumokba
Firenzében az Uffizi előtt ünnepélyesen megfogadtam, hogy nagyobb olasz múzeumokba MINDIG neten fogok belépőjegyet venni. Még akkor is, ha megtörténhet, hogy  4-5 euróval fizetek többet, mint ha a múzeum pénztáránál venném. Ez az ára annak, hogy megtakarítsak egy pár órás sorbaállást, vagy pedig az érzést, hogy eljutottam a múzeum elé, de- hála a pár száz méteres sornak- aznap nem jutok be.
Két jegyet „illik” előre lefoglalni/ kifizetni:  A vatikáni múzeum+ Sixtusi kápolna, illetve a Colosseum+ Palatinus+ Fórum  kombinált  belépőjegyet.








 A „normál” vatikáni múzeum+ Sixtusi kápolna belépőjegy 15 euro.  „Vatican museum ticket”- stílusú keresésnél  változatos árú  online vásárlási ajánlatok jönnek be:
 http://www.rome-museum.com/booking-vatican-tickets.php  27.50  euro (jegy 15 euro+ elővásárlási díj 4 euro + online szolgáltatás díja 8.50 euro).

Ugyanígy, „Rome Colosseum ticket”- stílusú keresésnél például a következő online vásárlási ajánlatok jönnek be:
16,50 euró
3 óra idegenvezetővel 52 euró

Mi  a vatikáni múzeumba a jegyet a Vatikán honlapján vettük meg 19 euróért: http://biglietteriamusei.vatican.va/musei/tickets/do?action=booking
Korai időpontra vásárold a jegyet, mert a Szent Péter Bazilikába csak nagyon korai órában  jutsz be aránylag rövid sorállással, onnan pedig pár perces sétával jutsz át a múzeumokhoz.
 Életemben először kaptam e-mail  vatikáni e-mail címről, a jegy adataival  :) A Vatikán előtt a kinyomtatott jegggyel büszkén elvonultunk a hosszan- hosszan kígyózó sor előtt, rámosolyogtunk a jókora felárral jegyet áruló élelmesekre, és az online pénztárnál  (Cassa  Online e Gruppi) pár másodperc alatt megkaptuk a belépőnket. 

A  Colosseum, Forum, és Palatinus múzeumba a jegyet itt ajánlom:  http://www.ticketclic.it/HTML/musei/colosseo.cfm 13,50 Euró 



Máshova a bejáratnál lehet jegyet venni, illetve, némi szerencsével, aznap ingyen bemenni.  Mi például  Caracalla termáinál ünnepnap tiszteletére ingyen jutottunk be, megspóroltunk fejenként 6 eurót.


A jegyeknél csak a normál, kedvezmény nélküli jegyárakat írtam. Gyerekjegy pl. mindig olcsóbb, a fenti honlapok mindegyikén megnézheted a kedvezményes kategóriákat is. 

 

2013. március 19., kedd

Római vakáció- második variáns



Szerintem nagyon jó magyar nyelvű három napos programterv tölthető le innen magyarul: http://utazas-nyaralas.info/roma/utiterv.html#3-napos-utiterv , illetve innen angolul: http://www.rome.info/itineraries/


Látnivalók gyors leírása itt:
Útvonaltervezésről írtam Utazástervező használata bejegyzésemben











Ezek alapján az István útleírását- ld. Római vakáció- első variáns bejegyzést kiegészíteném a következőkkel:


  • 0. nap végén,  Barberini  állomáson a kapucinusok temploma, Santa Maria della Concenzione. A Via Veneto felé kell feljönni az aluljáróból. A templom mellett lévő jobb oldali ajtón kell bemenni a kapucinusok kriptájába, ahol minden csontból van. (1 euro adományt kell adni)

„Sant'Angelo vár / Angyalvár
Hadrian Mauzóleumát, vagy ismertebb nevén az Angyalvárat, Hadrian, egy római kormányzó építtette mauzóleumként saját maga, és családja számára. A Kr.u. 139-re elkészült temetkezési hely gigantikus méreteit csak a piramisok szárnyalják túl. Közel ezer évig erődítményként, és várként működött, ma pedig múzeum található benne. Itt található Hadrian sírja, 1280-tól egy fedett járat köti össze az Angyalvárat a Vatikánnal, amely így a pápák menedékhelyéül szolgált, és innentől fogva várként működött, a 16. században egy kápolna is épült hozzá. Az Angyalvár nevét az erődítmény tetején található angyalszoborról kapta. A pápa dísztermei mellett itt megtekinthetőa pincében lévő kínzókamra is, valamint egy remek fegyvergyűjtemény.
Az Angyalvárhoz vezető hidat, a Ponte Sant'Angelot sokan Róma legszebb hídjának tartják. 134-től 139-ig épült, és szintén Hadrian építtette. A hidat Péter, és Pál apostol szobra, valamint 10 angyal díszíti, az angyalok azonban csak a 17. században kerültek fel a hídra, Bernininek, és tanítványainak köszönhetően. „


  • 2. napon felmenni a Viktor Emmánuel-emlékmű tetejére. Megéri. 





 Trastevere
Róma 13. kerülete máig megtartotta igazi, mediterrán, hamisíthatatlanul rómaias jellegét: a szűk utcácskákban a ruhák szárítókötélen száradnak, az emberek üldögélnek az utcákon, és szenvedélyesen beszélgetnek szomszédaikkal. Róma egyik legkedvesebb, turisták, és helyiek által is igen kedvelt, és gyakran látogatott szegletét számos étterem, pub, és szórakozóhely teszi még élőbbé, az éttermekben megízlelhetjük az igazi római ételkülönlegességeket. A negyed egyedi hangulata számos művészt, és híres embert varázsolt el, ide járt iskolába Enrio Morricone is.
Eljutás: A Pantheontól, a hídon átkelés után 5 perc gyaloglás. „








  • A  3. napot a Campo de' Fiori piaccal kezdeni, és innen átsétálni a Piazza Navona-ra.




  • 2. napon kihagyni  Caracalla termáit, cserébe  utolsó napon, ha marad rá idő,  érdemes bemenni. 






Népszerű bejegyzések