2012. július 5., csütörtök

A fapados árnyékos oldalán


„A repülőterek napját 27 európai röptérrel egyetemben ma a marosvásárhelyi Transilvania Repülőtér is megünnepli. Ebből az alkalomból a Maros Megyei Fogyasztóvédelmi Igazgatóság felügyelői a helyszínen tartanak tájékoztató kampányt, felvilágosítva az utasokat jogaikról. A jogsértett utasok ugyancsak a fogyasztóvédelmi igazgatósághoz nyújthatnak be panaszt. Az Európai Bizottság adatai szerint a repülővel utazók reklamációi egyötödét teszik ki a fogyasztóvédőkhöz benyújtott panaszoknak.”

Fapadossal minden nagyon szép, minden nagyon jó, minden nagyon olcsó. Legalábbis addig, ameddig  közbe nem jön valami.  
Mikor ne foglaljunk fapadost bejegyzésemben írtam arról, hogy a fapadossal csak akkor utazz, ha megengedheted magadnak a késést,  az időpontváltoztatásokat. 
Megbuktam avagy Larnaca charterrel bejegyzésemben találsz példát arra, hogy néha olcsóbb a hagyományos repülőtársaság.

Átismételnék néhány esetet:

Válassz egyszerű utakat, átszállás/ csatlakozás nélkül.  Hála az időpont- módosításoknak,  minden esélyed megvan arra, hogy lekésd a csatlakozást. Vagy pedig, hogy jó pár órát szobrozz a reptéren. Ha „normál” repülőtársasággal utazol, és átszállójegyed van, késéskor minden tőlük telhetőt megtesznek, hogy utolsó percben beszállítsák a későn érkező gép utasait.  Ha ez mégse jön össze, akkor a következő géppel repülsz.  Fapadosoknál nem létezik a csatlakozó járat fogalma. Lásd  Fapados alapfogalmak bejegyzésemet.  Ha lekésed a járatodat, akkor annyi. Vagy lemondasz az utadról, vagy pedig utolsó percben méregdrágán vásárolsz  egy másik gépre jegyet.

Ha megvetted a jegyed (természetesen olcsón),  és kiderül, hogy mégsem tudsz utazni, a legvalószínűbb lehetőség az, hogy veszteségként könyveled el.  A választható lehetőségek:  járatmódosítási , névváltoztatási (így adhatod át másnak a jegyed) ,  illetve törlés díja általában nagyobb, mint a jegy ára. Példák : járatmódosítási díj 126 RON (8000 Ft), névváltoztatási dj 168 RON (11000 Ft),  illetve a törlési díj 252 RON (16500 Ft). Mindez járatonként és utasonként.
A fapados jegy nagyon olcsó, ha idejében megveszed. Ha nem jön közbe semmi, akkor minden szép és gömbölyű. Ha viszont közbejön valami, akkor a megvásárolt jegy ára eltűnik a süllyesztőben. Vásároltam én négyünknek jegyet, és a végén ketten utaztunk, ketten itthon maradtak. Annyit fizettem a négy jegyért négy hónappal korábban, mint ha kettőnknek vásároltam volna  indulás előtt egy hónappal (tegyem hozzá, hogy még mindig jóval kevesebbet, mint hagyományos repülőtársasággal).

Az adminisztratív személyzet minimális. Ne számíts ingyen tanácsadásra, asszisztenciára. Általában egyetlen lehetőséged egy call center hívása,  ez pl.  a Wizzair-nél  ma  2,68 RON (225 Ft) percenként. A mobilhálózatokból kezdeményezett hívások díja ennél magasabb is lehet.
Nagyon jó érzés nagyon olcsó repülőjegyet vásárolni. Talán írtam, hogy én a Wizzair honlapján a rendszerkarbantartás előtti percekben vásároltam  két repülőjegyet, 19 lejért darabját. Banki átutalással fizettem (így olcsóbb ugyebár), Marosvásárhely- Budapest- Marosvásárhely 72 lejbe került mindenestől. A pénzt át is utaltam annak rendje- módja szerint (éljen az online banking, másképp nem tudom,  hétvégén hogy lehet 24 órán belül letudni az átutalást).  És elkezdtem várni a visszajelzést (értsd e-mailt), hogy a pénzemet megkapták. Teltek a napok, sehol semmi.  

Mit lehet ilyenkor tenni:
  • Várni. Naponta elolvastam a honlapon, hogy „Ha az 5. nap végéig nem érkezik visszaigazolás, az utas felelőssége, hogy a Wizz Air call center-rel felvéve a kapcsolatot ellenőriztesse a fizetés beérkezését. Ha nem találják az átutalás nyomát, felkérhetik, hogy bizonyítékkal szolgáljon.”  (hoppá, ez a múlt héten még 5 munkanap volt J) .
  • Küldeni egy  e-mailt a honlap  Panasz kategóriájában, itt:  http://wizzair.com/hu-HU/Claims  Figyelmeztet, hogy majd úgy 30 napon belül válaszolni is fognak
  •  Felhívni a   telefonos ügyfélszolgálatot.  Emeltdíjas telefonszámot hívogatni nem volt kedvem.  Még élénken  emlékszem arra  a beszélgetésre (és az árára), amikor hatunk nevét diktáltam be kétszer. Külön a menet, külön a jövet járatra. Valamennyiünk nevében voltak ékezetek ...
 
Tehát vártam és vártam.  Időnként beléptem az oldalra, és megnéztem a foglalásom állapotát. Apropó- lásd  Foglalás nyomonkovetése regisztraciós adatok változtatása bejegyzést, vagy pedig a Wizzair új honlapján a Foglalásaim fülnél bejelentkezés nélkül bepötyögöd a foglalás kódját és az utas vezetéknevét:




 
A foglalás sehogy  sem akart „Megerősítve” állapotba kerülni, a kifizetett („beszedett”) árnál 0,00 lej vigyorgott rám. Hatodik napon jelent meg a honlapon az átutalás, e-mailt a mai napig nem kaptam (13. napnál tartok, ha jól számolom). Végeredményben panaszra nincs okom- kb.16 euróért tettem szert két repülőjegyre, számlát nem akarok, tehát remélem, hogy csak a rendszeretetem szenvedett csorbát.

Ha már megint a pénznél tartunk- élvezd az olcsó jegyárakat, de mindig legyen pénzed előre nem látható költségekre.

Gondold végig (anyagilag és erkölcsileg) a következő forgatókönyveket:
  • Hazafele induláskor  a repülőtéren kiderül, hogy a kedvezőtlen időjárási viszonyok miatt a  géped órákat fog késni. 
  • Hazafele induláskor  a repülőtéren kiderül, hogy a kedvezőtlen időjárási viszonyok miatt a  géped egyáltalán nem száll fel. 
 Mérlegeld, hogy
  • Mit jelent számodra, ha a tervezettnél egy- két nappal  később érsz haza
  • Milyen közlekedési eszközzel/ milyen pénzből jutsz haza, ha a járatodat törlik
  • Miből veszel ételt/ italt akár csak késés esetében. Elvileg nagy késés esetében kapsz valamennyit élelemre, de gondolj a repülőtéri büfé áraira, és arra, hogy folyadék BIZTOS nincs a csomagodban.

Tartsd szárazon a puskaport alapon érdemes ismerni az Európai Parlament és a Tanács 261/2004/EK rendeletét, visszautasított beszállás és légijáratok törlése vagy hosszú késése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanítás és segítség közös szabályainak megállapításáról:  http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod!CELEXnumdoc&numdoc=304R0261&lg=hu

„Hiába az egyértelmű Európai Uniós és hazai jogszabályok, valamint nemzetközi bírói döntések, van légitársaság, mely a mai napig nem alkalmazza a vonatkozó normákat és elutasítja a fogyasztók igényeit légijárat törlése, vagy késése esetén – emeli ki a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége közleményében. „

Befejezésül néhány példa  bombasztikus hírekre. Ezek elvileg akármelyik repülőtársaságra vonatkozhatnának.
http://www.realitatea.net/o-cursa-aeriana-de-pe-otopeni-catre-spania-are-o-intarziere-de-cinci-ore_958039.html „Öt órás késéssel indul Otopeni-ről egy spanyolországi járat”
http://www.realitatea.net/eveniment---curse-cu-intarziere-la-aeroportul-transilvania_910924.html  „A Transilvania repülőtérről  késéssel induló  járatok”
http://index.hu/belfold/2012/06/20/50_fokon_izzik_a_ferihegyi_betonon/ „A kánikula miatt nem kell kigyalogolni a repülőgéphez, ideiglenesen buszok szállítják ki az utasokat a Budapest Airport 2A termináljának forgalmi előterén, áll a cég közleményében. Az érkező gépeket viszont az utasok továbbra is gyalogosan hagyják el.”



1 megjegyzés:

  1. Egy hideg, egy meleg bejegyzésemben írtam, hogy összejött a NAGYON olcsó repülőjegy, és kaptam számlát is. Még annyit fűznék hozzá, hogy a panaszkodó e-mailre nem a 30., hanem a 18. napon kaptam választ- azt írták, amit akkor már tudtam: nyugi, minden rendben. Az árnyékos néha napos...

    VálaszTörlés

Népszerű bejegyzések