2013. március 14., csütörtök

Római vakáció- első variáns

Habemus papam!

Pápaválasztás tiszteletére következzen egy sorozat római útleírásokkal.

Ezt a Római vakáció- tervet I. István barátunk dolgozta ki, ezúton is szeretném megköszönni.
A terv három és fél napos, minden ajánlott útvonal a Terminitől indul. Változtatás nélkül bemásolom.

RÓMAI VAKÁCIÓ

Előrebocsátom, hogy érdemes turistajegyet vásárolni, ami 11 euróba kerül és három napra érvényes Róma területén belül minden járműre.

0. nap (érkezés délutánja)

Egy kis sétát ajánlok (kb 3 kilométer)

A Terminitől 5 percre van a Piazza della Repubblica. Itt található Diocletianus fürdője és a Santa Maria degli Angeli templom.
Az E. Orlando majd a Via L. Bissolati útakon (vagy 61, 62- es busszal) elérünk Róma legelőkelőbb, legdrágább útjára, a Via Veneto-ra (a pesti Váci út megfelelője). Itt mindent a szemnek, semmit a zsebnek. Innen a visszajutást a Terminihez rátok bízom, a gyaloglást nem ajánlom. (150-es-sel a Barberini- ig , onnan metróval)

1. nap

Szálljunk le az Ottaviano-San Pietro metróállomásnál.  A Via Ottaviano úton elérhetünk a Vatikánig. Az út jobb felén egy italboltban jó kis kávét ihatunk. A Vatikánhoz jó lesz nagyon korán odaérni, mert különben fertelmes sorokat állhatunk. A Pápa országára egy egész délelőttöt szentelhetünk, van itt látnivaló elég , hogy csak néhányat soroljak: Vatikán Múzeum, Sixtus- kápolna, Szent-Péter Bazilika.

Menjünk vissza a metróhoz,  és a harmadik megállónál, a Spagna- nál szálljunk le. Ereszkedjünk le a Piazza di Spagna térre. Egyből szemünkbe ötlik Bernini remekműve a Fontana di Spagna (Spanyol Kút). A Spanyol lépcső (F. De Sanctis tervezte) tetején található a Piazza Trinitá dei Monti és Sallustius egyiptomi obeliszkje meg a Trinitá dei Monti templom, amely XII: Lajos király rendelésére készült. A templom jobb oldali épületében halt meg John Keats angol költő.

Ereszkedjünk le a lépcsőn, a Via Due Marcelli utcán menjünk kb 100 métert majd jobbra eltérve hamarosan  eljutunk a Fontana di Trevi, Róma leghíresebb kútja elé. A Poli-Palota déli homlokzatán, három út találkozásánál épült fel (Niccolo Salvinak köszönhetően) innen származik a neve (Trivium). A szoborcsoport központi témája a víz megfékezése. A szoborcsoport közepén Neptunusz áll, mellette a Tritonok.

A Via Dataria úton elindulunk a Quiranale-hoz. A Quiranale téren található a Dioszkürok szökőkútjaés a Quiranale palota amely az Olasz Köztársaság elnökének a székhelye. Nevét a dombról kapta (Quiranale) amelyen fekszik. Itt találhatók még a Palazzo della Consulta, az Alkotmánybíróság székhelye, és a Sant’Andrea al Quirinale templom, Bernini főműve.

A Via Quattro Fontane-n eljutunk a Piazza Barberini-re ahol szép barokk kút található.

2. nap

Metróval igyekezzünk el a Colosseo állomásig, ahonnan már a metrókijáratnál megpillanthatjuk a Kolosszeum impozáns épületét. Itt is jó lesz idejében sorba állni a jegyekért, mert nem ritka a 2-3 órás sorállás.  Ha végeztünk az „óriással”, megcsodálhatjuk a közelében található Constantini-diadalívet.

Induljunk el a „romok útján” a Foro Imperiali régi útján. A Caesar fórumán találjuk a híres császár bronzszobrát illetve a Venus Genetrix templomot. Továbbsétálva következik a Nerva fóruma Minerva templom alapjával. Felfedezhetjük Augustus fórumát majd végül Traianus fórumát a híres Traianus oszlopávalés a S.Maria di Loreto templommal.

Ki is lyukadtunk a Piazza Venezia térre. Ez róma legfontosabb tere. Legfigyelemreméltóbb látványossága a Viktor Emmánuel-emlékmű, amely Itália egyesítésének emlékére épült.. A lépcső a haza oltárához vezet, az ismeretlen katona sírjához.
Ezen a téren található még a Palazzo Venezia (Alberti építette) amely Mussolini főhadiszállása volt, jelenleg múzeum van benne, illetve a San Marco bazilika.

Erőltessünk meg innen egy kis sétát (vagy a 40-es, 70-es busszal) Róma leghíresebb dombjára a Capitoliumra (más néven Campidoglio). A Piazza di Campidoglio teret Michelangelo tervezte III. Pál pápa kívánságára. Három palota keresztezi: a Palazzo Senatorio benne található a zászlók terme, a tanácsterem és a Protomoteca Capitolina, a híres emberek mellszobrainak gyűjteménye. A második palota a Palazzo Nuovo, a benne található múzeum nagyon régi, klasszikus szobrok gyűjteményét is tartalmazza.  Az emeleten további hét terem vár ránk, köztük a Galéria éa e Filozófusok terme. A Palazzo dei Conservatori- ban látható a Museo dei Conservatori, Museo Nuova, Pinacoteca Capitolina, Sale dei Conservatori stb.

Busszal (63, 81, 160, 170) elutazunk a Teatro Marcello- hoz ahol megcsodálhatjuk az egyetlen fennmaradt antik színházat, majd a Tevere folyóhoz lépve  a csodás szigetet, az Isola Tiberina-t. Lesétálunk a folyó partján a Piazza della Bocca della Veritá-ig. A S.Maria in Cosmedin-templom előcsarnokában áll a híres kőmaszk, az „Igazság Szája”, ahova minden túrista bedugja a kezét bebizonyítva, hogy nem hazudós. (A legenda szerint a hazugoknak megharapja a kezét).  Innen már csak pár lépés a Circus Maximus, egy hatalmas ókori aréna, Ben Hur fogatversenyének színhelye. Ma már csak a fűvel benőtt versenypálya maradt fenn. Ha a via Circo Maximus-on végigmegyünk, a Circus Maximus felett megcsodálhatjuk így messziről a Palatinus romjait,Róma városának első primitív magját.

Szép lassan elérünk a Viale delle Terme di Caracalla útig, egy ciprusokkal sűrűn szegélyezett gyönyőrű sétányra, amelyen fekszik Caracalla császár fürdője. Ezen romokat is elegendő messziről megcsodálni, esetleg áhitattal átérezni, milyen jó lehetne egy meleg fürdőben kinyújtóztatni alaposan elfáradt testünket.

A Circo Massimo út végére visszamegyünk, mert ott van a metrómegálló. Egy állomásnyira van a Piazza di Porta San Paolo, a lenyűgöző kapu mellett látható Cestius piramisa, amely egyiptomi mintára épült. A feltűnő épület az Aurelianus-féle falba épült.

Két metrómegállónyira, a Basilica di Sao Paolo állomásnál található Róma második legnagyobb temploma, a S.Paolo Fuori le Mura-bazilika. Azon a helyen áll, ahol Pál apostolt eltemették. Az ő szobrát láthatjuk az átriumban. Fantasztikus aranyozott mozaik homlokzata van a templomnak. Az oszlopai feletti mozaikokon az összes pápa arcképe látható, akkor jön el a világvége, ha nem lesz több pápának hely. (Még hét hely van)

Ha van még időnk, innen tovább három metrómegállóra van az EUR Palasport megálló. Róma modern városnegyedébe érkeztünk, Megcsodálhatjuk a sportpalotát, majd a Via Cristoforo Colombo-n haladva a Viale Europa útkereszteződéshez érve eldönthetjük: balra megyünk, és egyenesen haladva (kurva hosszú séta, esetleg buszt kéne keresni) eljutunk a San Pietro e Paolo modern templomig , közel hozzá megkapjuk a Palazzo della Civitá del Lavoro épületét, bátran állítom: mindkettő nagyon érdekes látvány. Ha viszont tovább haladunk a Via Cristoforo Colombo-n, eljutunk a grandiózus Piazza Marconi térre. Itt található a Museo Nazionali delle Arti, a Museo Preistorico ed Etnografico. Maga a tér az impozáns épületekkel lenyűgöző.

3. nap

A döglesztő 2. nap után nem is merek ilyen lélekölő iramot előírni, inkább csak lehetőségeket tárok elétek.

Metróval  megyünk három megállót. A S.Giovanni megállónál le kell szállni, majd visszajönni a Piazzale Appio-n  és a Piazza di Porta San Giovanni-n ( ezt a 16, 85, 87, 186, 850-es busszal is meg lehet tenni)  elérünk a San Giovanni  in Laterani bazilikához.
Óriási és nagyon fontos templom , ez volt a pápák székhelye mielőtt a Vatikánba költöztek volna. A tér másik felén külön épületben található a Scala Santa (a Szent Lépcső) amelyet Pilátus palotájából hozattak Rómába, ezen a lépcsőn vezették Krisztust a helytartó elé.
A látogatók csak térdepelve haladhatnak a lépcső felső fokáig. Itt egy kis ablakon benézhetünk egy zárt terembe, ahol megpillanthatjuk Krisztus képét (Lukács evangelista kezdte pingálni, és az angyalok fejezték be).

A Via E.Filiberto-n elmegyünk a Manzoni téri metróig. Ezzel visszautazunk a Termini állomásra,  Via Cavour-on (gyalog vagy busszal) elérjük Santa Maria Maggiore bazilikáig. A hagyomány szerint Liberio pápa építette azon a helyen, ahol megjelent a Madonna, és utána hó esett a nyár derekán.  Ha megkerüljük az egyik legnagyobb őskeresztény templomot, a térről megcsodálhatjuk a homlokzatát  (F.Fuga alkotása).

Továbbmegyünk a Via Cavour- on, majd a metrómegállót is magába foglaló tér után kapaszkodjunk fel a Via delle Sette Sale úton, kb 300 méter után jobbra kaptassunk fel egy lépcsőn, és eljutunk a San Pietro in Vincoli templomhoz. (Vigyázat! fél 1- fél 3 közt zárva van!).
Érdemes benne megcsodálni II: Gyula pápa síremlékét Ez, és központi figurája, a híres Mózes szobor Michelangelo alkotása.

Ha visszamegyünk a Via Cavour-ra, a 84-es busszal elutazhatunk a Piazza Venezia-ra (már voltunk egyszer itt! ) Innen egy sétát ajánlok:
Menjünk végid a Via del Corso-n . Megcsodálhatjuk a Bonaparte palotát, a Galleria Doria Pamphini-t, a Via Lata-n megpillanthatjuk Róma egyik beszélő szobrát, „A teherhordót” (Fontanella del Facchino). Innen a Collegio Romano-hoz érünk. A San Marcello templom épp a Corso-n található.Vele szemben áll a Banca di Roma palotája. A  Colonna téren (a Via Corso bal felén van) látogassuk meg a Colonna-palotát (figyelemreméltó a Galleria Colonna Tintoretto Nárcisz-képével). Ha elértünk a Piazza del Popolo-ra (hosszú séta, vagy busz segítségével, de mindig a Via del Corso-n haladva) megcsodálhatjuk a Ramszesz korából való obeliszket, a Porta del Popolo-t, a Santa Maria del Popolo templomot, a két szép kupolás templomot (Rainaldi  tervezte).

A 81-es buszra  valahol a Via de Savoia- ról kell felszállni, és ezzel jó hosszú utat megtéve menjünk el a Piazza di Navona-ig, Róma legszebb terére. Itt található Róma legszebb barokk temploma, a csodás szökőkutak (a középső az obeliszkkel a Fontana dei Fiumi, a folyók kútja). A négy szobor a Gangeszt, a Dunát, a Nílust és a Rio de La Plata-t ábrázolja. A déli kút a Fontana del Moro, az északi pedig a Fontana del Nettuno. A tér jelentősebb épületei még: a Santa Maria dell' Anima templom (XVI.sz.), a Santa Maria della Pace templom (XV.sz.), és a Palazzo Pamphili (1650)