2013. július 20., szombat

Klasszikus török körutazás- Kiegészítések

Jó tudni
-Ankarában és Közép- Anatóliában nem tanácsos egy nőnek egyedül járni az utcákon vagy üzletekben. Veszélyes. Viszont tengerparti üdülővárosokban és Isztambulban nyugodtan lehet sétálni, de inkább a nagyobb és jártasabb helyeken, NEM  pedig az eldugott, kevésbé jártas kis utcákon.
A középkorú férfiak általában udvariasak, de a fiatalok között akad szemtelen is, ezért gyorsan kell reagálni, és akkor  meghátrálnak. Például, amikor egyedül bementem egy kendőket áruló üzletbe, két fiatalemberre találtam, és az egyikük azzal fogadott, hogy:
-Na mi van, nagymama?
Mire én:
- Ha én nagymama vagyok, akkor te az unokaöcsém vagy, és tisztelettel tartozol nekem.
A fiatalember elámult, és kilépett az üzlethelyiségből, én még hozzátettem a társának:
- Tanítsd meg viselkedni a társadat. Én mint jóhiszemű turista látogatom meg az országodat, és ezért elvárom, hogy udvariasan viselkedjetek velem.

- Sok fakultatív program kínálkozott, de nagyon drágálltam. Például Kappadókiában egy kb négy órás török est 35 volt fejenként, egy kb egy órás hőlégballonos felszállás 160 (Vármezőn ugyanez csak 25), egy másfél órás hammami (fürdő) „kényeztetés”- szauna, masszázs, hideg- meleg fürdő, teázás, pihenés 25€ (ezért egy itthoni szállodában egy hónapra szóló fürdőbérletet vehetsz). Isztambulban egy kb. egy órás boszporusi hajókázás 25€-ba került, de megtudtam, hogy ugynabból a kikötőből 50 € lett volna egy öt órás hajókirándulás, több parti kiszállással- csak éppen nem volt rá elég idő.




- Mindenhol lehet alkudozni, kivéve a múzeumi boltokban és a nagyobb benzinkutaknál. Közép- Anatóliában jóval olcsóbb minden, mint a tengeri üdülővárosokban és Isztambulban- kivéve a Nagy Fedett Bazárt.









- A török lira váltását nem kell elhamarkodni. Jobb megnézni több helyen. US dollárt jobb árfolyamon váltanak. Drágább holmikat, mint például bőrkabátot vagy ékszereket, jobban lehet euróval vagy dollárral megvásárolni. A türkiz különösen olcsó.





- Ha az eladó kedvel, fűről- fáról beszél veled, és szívesen enged az árból. Ha pedig nem kedvel, nem is érdemes próbálkozni, mert nem fog engedni egy fillért sem.

- A törököknek nagyon jó nyelvérzékük  van, több nyelvnek is ismerik a minimális szükséges szókincsét, és ezért jó vigyázni arra, hogy mit beszélünk. Például, miután angolul alkudoztam egy idődebb férfi eladóval a Fedett Bazárban és közben az útitársnőmmel magyarra fordítottuk a szót, kiderült, hogy a bácsi elég jól beszélte a magyar nyelvet.

- A törökök általában mosolygósak, jókedvűek- sokat láttam- hallottam dudorászni őket munka közben; kedvesek, jóindulatőak, segítőkészek. Ha szomjas vagy, vízzel kínálnak, ha nincs elég pénzed, úgyis neked adják az árut.  Mindenkinek ajánlom, hogy látogasson el Törökországba, és főleg Közép- Anatóliába.







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések