2013. január 4., péntek

Síelés repülővel - azt meg hogyan?





A fenti címmel az origo.hu -n jelent meg egy nagyon jó cikk.  Változtatás és kommentek nélkül osztom meg.


Következő bejegyzésemben az Erdélyből induló fapados sítúrákról fogok majd írni.





Síelés repülővel - azt meg hogyan?

Ács Gábor


http://www.origo.hu/utazas/porho/20121227-hogyan-lehet-fapados-jaratokkal-siterepekhez-reulni.html

"Egy sítúra lebonyolításának kétségkívül az a legkényelmesebb módja, hogy a csapat a ház előtt álló autóba bepakol, aztán egészen a szállásig gurul. De mi van akkor, ha valaki távoli terepekre vágyik, utál 10-15 órát autózni, vagy egyszerűen csak pár napra akar elugrani a lejtőkre, a lehető legjobb időkihasználással. Érdemes-e repülővel utazni a pályák közelébe? Ha valaki vállalkozik kicsit hosszabb szervezésre, és rugalmas a körülményeket illetően, akkor mindenképp.

Jelen pillanatban három olyan célállomás van Budapestről, amelyek közelében értékelhető minőségű sípályák vannak, és amelyekre néhány ezer forintért elvisznek a fapados légitársaságok. Ha a repülőjegy ára a nullához konvergál, akkor még a célállomáson autót bérelve is olcsóbban kihozható egy sítúra, mint ha például végigautóznánk az olasz vagy francia terepekig.


 Olcsóbb bérelni a felszerelést



A repülőgépekre természetesen felfér a sífelszerelés, csakhogy a fapadosoknál elég komoly összegbe kerül a feladásuk. Ráadásul a reptértől a síterepig való eljutásnál is sok helyet foglal a kocsiban, vagy ha síboxot is bérlünk, az is plusz kiadás. A repülős síelést tehát célszerű inkább bérelt felszereléssel tervezni. Ebben az esetben kézipoggyászos utazással, valamint a csapatnak egy-két feladott csomagot fizetve könnyen megvalósítható, hogy még mindig csak néhány ezer forintos költségnél tartunk, amikor reggel 8-kor leszállunk a repülőről a síterep közelében.
Bergamo előnye, hogy egyórányi autózással már elérhetők sípályák, igaz, ezek elég szerény méretűek (például Presolana, Monteciampione, Schilpario). Ezek felfedezése elsősorban a néhány napos kiruccanásban gondolkodók számára ajánlott. Mivel ide viszonylag kevesen jönnek teljes egy hétre, könnyű néhány napra szállást foglalni. A hajnali géppel érkezés és az autóbérlés elintézése után célszerű a reptérrel szemközti bevásárlóközpontban lévő hipermarketben elintézni a nagybevásárlást, még mielőtt a pályák felé vesszük az irányt. A szállásadók általában rugalmasak, ha nincs előttünk más az apartmanban, akár délelőtt is el lehet foglalni azt, kényelmesen letéve a cuccokat síelés előtt. Síkölcsönzőből minden terepen több is van.
Milánó fő reptere idén a legideálisabb síelős célpont. Noha nem 1, hanem inkább 2 órás autózással érhetők el a síközpontok, a Wizz Airnek több napon is van esti járata, amihez elég este 8-kor megérkezni a reptérre, tehát ráérünk záráskor lejönni a közelebbi pályákról.

 



Jobb síterepek is elérhetők


Kicsit hosszabb autózással már Európa legjobbnak tartott síterepei közül is elérhető néhány, például Champolouc, vagy Cervinia, utóbbi egy rendszert képez a svájci határ túloldalán levő Zermatt pályáival. Ezeknél már bonyolultabb a szállásfoglalás, nagy népszerűségük miatt az apartmanok és panziók többségét egy hetes turnusokra is ki tudják adni. Ettől függetlenül a legnagyobb online szállásfoglaló oldalakon (hotels.com, booking.com) mindig fellelhető néhány szabad szállás. Az viszont egyértelmű, hogy az ilyen népszerű terepeken a szállást célszerű korán lefoglalni, akár még a repjegy megvásárlása előtt. A Wizz Airnél télen általában utazás előtt két-három hónappal mennek le a legkedvezőbb szintre az árak, a legjobb szállások viszont ekkorra már elfogynak.

A harmadik síelős célállomás Genf, ahonnan ezernyi kitűnő síterep érhető el, akár bérelt autóval, akár tömegközlekedéssel. A Wizz Air új járata konkurenciát állít az easyJetnek, ez lejjebb vitte a repjegyárakat. A hajnali odaút a Wizz menetrendje jóvoltából itt is tiszta sor, sajnos az esti hazaút problémásabb. Egyedül vasárnap van este easyJet-járat Budapest irányába, ami ugyan egy hosszúhétvégés kiruccanáshoz épp ideális, de mivel népszerű járatról van szó, ritkán van rá jegy 10 ezer forint alatt.

A frank erősödése miatt a svájci szállás és síbérletárak igencsak megemelkedtek, de ez igaz a transzferköltségekre is. A svájci vasút sok kedvezményes jegyet kínál, köztük olyat is, mely a reptértől, vagy bármely határállomástól érvényes bármelyik svájci településig, kizárólag külföldiek számára. Ezzel pár éve még elég gazdaságosan lehetett például a genfi reptérről Zermattba vonatozni, de a 130 frankos retúr ár ma már riasztó. A néhány ezer forintos repülőjegyhez kapcsolva talán azoknak érheti meg, akik családdal utaznak, mivel 15 év alatt ingyenesen szállítják a fiatalokat.

Olcsóbb lehet a folyamatosan elérhető, igen kedvezményes, úgynevezett supersaver jegyeket levadászni. A másik opció pedig az, hogy a genfi reptérről átsétálunk a francia oldalra és az ottani olcsóbb terepeket vesszük célba, kedvezőbb árakon bérelhető autóval.



Egy kis ármustra


A három síelős reptér mindegyikére könnyedén lehet jegyeket találni akár már 2300 forinttól. Bergamóba a Ryanairnél januárra például ez az alapár, februárra és márciusra viszont 3300 forinttól indul a licit. Sajnos a hétvégék drágábbak, de 10 ezer forint fölé ritkán mennek az ajánlatok.

A Wizz Air Malpensára szintén alig 2 ezer forint fölöttről indít, s akinek Wizz Air hitelkártyája van, a 0 forintos foglalási díj jóvoltából 290 forintért is repülhet. Ez a kedvezmény azonban január elején megszűnik. Genf esetében a Wizz Air új belépő a piacra, ezért szinte valamennyi járatára adja a 2300 forintos árat. Aki nem akar belépni az általában már 4 fő foglalása esetén megtérülő Discount Clubba, az 1300 forinttal többet fizet, viszont bankkártyás fizetés helyett banki átutalást választva 900 forinttal csökkenthető a fejenkénti viteldíj.

Az easyJet különböző árakat alkalmaz a két útirányra, Genf felé akár már 4 ezer forinttól el lehet csípni jegyeket, vissza viszont 10 ezerről indulnak az árak. Nagyobb csapat esetén kedvező, hogy itt a foglalási díj nem fejenként, hanem foglalásonként fizetendő.

Az autóbérlés tarifái Olaszországban általában 35-40 eurótól indulnak egy alsó középkategóriás járgányra naponta, minimum 3 nap bérlés esetén. Aki egy Bergamóhoz közeli, kisebb síterepre indul, azt is megteheti, hogy például egy 6-7 fős csoportnál kettőt fordul a síterepig, közben a később indulók elintézik a nagybevásárlást a reptérrel szembeni hipermarketben. Ezekre a kis terepekre busszal is el lehet jutni, de az persze kicsit nehézkes. A reptérről be kell utazni Bergamóba, onnan 1-2 óránként vannak járatok, amelyek 10 euró körüli árért elvisznek a sípályákig. Bergamóból van kimondott sítranszfer is a komolyabb síterepekre, Bolzanóba és környékére is 25 eurótól. Ezek azonban épp Magyarország irányába esnek, nem biztos, hogy megéri elrepülni, majd 3 órát visszafelé buszozni a helyett, hogy kocsival menjünk el arra a környékre.

Malpensáról eleve 10 euró a bejutás Milánóba, majd 3-4 óra buszozással és átszállással lehet csak elérni például Cerviniát, de a többi közeli völgy terepeinél is hasonló a helyzet. Itt mindenképp érdemes kocsit bérelni, már csak azért is, mert a bérletek több terepre is érvényesek, célszerű több helyen síelni.

A genfi reptérről minden fontos síterepre kényelmesen el lehet jutni transzferbusszal. Ezek részletes menetrendje megtalálható a reptér honlapján, külön a francia és külön a svájci terepekre. A franciaországi Chamonix-ba például online foglalva 50 euró a retúr buszjegy, a menetidő másfél óra, napi több járat van.

Sífelszerelést Chamonix-ban 3 napra nagyjából 60 euróért lehet bérelni a helyszínen, de ha online előre foglalunk, akár 40 euróból is kijöhetünk. Hat napra 70 euró a legjobb ár, ami persze az alap minőségű lécre és bakancsra vonatkozik, van több kategória is. Az olasz oldalon hasonló árak vannak, míg a svájci bérlés akár 50 százalékkal is drágább lehet."



Ui- a képeket Gerlitzenben készítettük. Húsz órányi buszozás, és nem másfél órányi repülés után.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések