A fenti címmel az origo.hu -n jelent meg egy nagyon jó cikk. Változtatás és kommentek nélkül osztom meg.
Következő
bejegyzésemben az Erdélyből induló fapados sítúrákról fogok majd írni.
Síelés repülővel - azt meg hogyan?
Ács Gábor
http://www.origo.hu/utazas/porho/20121227-hogyan-lehet-fapados-jaratokkal-siterepekhez-reulni.html
"Egy sítúra lebonyolításának kétségkívül az
a legkényelmesebb módja, hogy a csapat a ház előtt álló autóba bepakol, aztán
egészen a szállásig gurul. De mi van akkor, ha valaki távoli terepekre vágyik,
utál 10-15 órát autózni, vagy egyszerűen csak pár napra akar elugrani a
lejtőkre, a lehető legjobb időkihasználással. Érdemes-e repülővel utazni a pályák
közelébe? Ha valaki vállalkozik kicsit hosszabb szervezésre, és rugalmas a
körülményeket illetően, akkor mindenképp.
Jelen pillanatban három olyan célállomás
van Budapestről, amelyek közelében értékelhető minőségű sípályák vannak, és
amelyekre néhány ezer forintért elvisznek a fapados légitársaságok. Ha a
repülőjegy ára a nullához konvergál, akkor még a célállomáson autót bérelve is
olcsóbban kihozható egy sítúra, mint ha például végigautóznánk az olasz vagy
francia terepekig.
Olcsóbb bérelni a felszerelést
A repülőgépekre természetesen felfér a
sífelszerelés, csakhogy a fapadosoknál elég komoly összegbe kerül a feladásuk.
Ráadásul a reptértől a síterepig való eljutásnál is sok helyet foglal a
kocsiban, vagy ha síboxot is bérlünk, az is plusz kiadás. A repülős síelést
tehát célszerű inkább bérelt felszereléssel tervezni. Ebben az esetben
kézipoggyászos utazással, valamint a csapatnak egy-két feladott csomagot
fizetve könnyen megvalósítható, hogy még mindig csak néhány ezer forintos
költségnél tartunk, amikor reggel 8-kor leszállunk a repülőről a síterep
közelében.
Bergamo előnye, hogy egyórányi autózással
már elérhetők sípályák, igaz, ezek elég szerény méretűek (például Presolana,
Monteciampione, Schilpario). Ezek felfedezése elsősorban a néhány napos kiruccanásban
gondolkodók számára ajánlott. Mivel ide viszonylag kevesen jönnek teljes egy
hétre, könnyű néhány napra szállást foglalni. A hajnali géppel érkezés és az
autóbérlés elintézése után célszerű a reptérrel szemközti bevásárlóközpontban
lévő hipermarketben elintézni a nagybevásárlást, még mielőtt a pályák felé
vesszük az irányt. A szállásadók általában rugalmasak, ha nincs előttünk más az
apartmanban, akár délelőtt is el lehet foglalni azt, kényelmesen letéve a
cuccokat síelés előtt. Síkölcsönzőből minden terepen több is van.
Milánó fő reptere idén a legideálisabb
síelős célpont. Noha nem 1, hanem inkább 2 órás autózással érhetők el a
síközpontok, a Wizz Airnek több napon is van esti járata, amihez elég este
8-kor megérkezni a reptérre, tehát ráérünk záráskor lejönni a közelebbi
pályákról.
Jobb síterepek is elérhetők
Kicsit hosszabb autózással már Európa
legjobbnak tartott síterepei közül is elérhető néhány, például Champolouc, vagy
Cervinia, utóbbi egy rendszert képez a svájci határ túloldalán levő Zermatt
pályáival. Ezeknél már bonyolultabb a szállásfoglalás, nagy népszerűségük miatt
az apartmanok és panziók többségét egy hetes turnusokra is ki tudják adni.
Ettől függetlenül a legnagyobb online szállásfoglaló oldalakon (hotels.com,
booking.com) mindig fellelhető néhány szabad szállás. Az viszont egyértelmű,
hogy az ilyen népszerű terepeken a szállást célszerű korán lefoglalni, akár még
a repjegy megvásárlása előtt. A Wizz Airnél télen általában utazás előtt
két-három hónappal mennek le a legkedvezőbb szintre az árak, a legjobb
szállások viszont ekkorra már elfogynak.
A harmadik síelős célállomás Genf, ahonnan
ezernyi kitűnő síterep érhető el, akár bérelt autóval, akár tömegközlekedéssel.
A Wizz Air új járata konkurenciát állít az easyJetnek, ez lejjebb vitte a
repjegyárakat. A hajnali odaút a Wizz menetrendje jóvoltából itt is tiszta sor,
sajnos az esti hazaút problémásabb. Egyedül vasárnap van este easyJet-járat
Budapest irányába, ami ugyan egy hosszúhétvégés kiruccanáshoz épp ideális, de
mivel népszerű járatról van szó, ritkán van rá jegy 10 ezer forint alatt.
A frank erősödése miatt a svájci szállás és
síbérletárak igencsak megemelkedtek, de ez igaz a transzferköltségekre is. A
svájci vasút sok kedvezményes jegyet kínál, köztük olyat is, mely a reptértől,
vagy bármely határállomástól érvényes bármelyik svájci településig, kizárólag
külföldiek számára. Ezzel pár éve még elég gazdaságosan lehetett például a
genfi reptérről Zermattba vonatozni, de a 130 frankos retúr ár ma már riasztó.
A néhány ezer forintos repülőjegyhez kapcsolva talán azoknak érheti meg, akik
családdal utaznak, mivel 15 év alatt ingyenesen szállítják a fiatalokat.
Olcsóbb lehet a folyamatosan elérhető, igen
kedvezményes, úgynevezett supersaver jegyeket levadászni. A másik opció pedig az,
hogy a genfi reptérről átsétálunk a francia oldalra és az ottani olcsóbb
terepeket vesszük célba, kedvezőbb árakon bérelhető autóval.
Egy kis ármustra
A három síelős reptér mindegyikére
könnyedén lehet jegyeket találni akár már 2300 forinttól. Bergamóba a
Ryanairnél januárra például ez az alapár, februárra és márciusra viszont 3300
forinttól indul a licit. Sajnos a hétvégék drágábbak, de 10 ezer forint fölé
ritkán mennek az ajánlatok.
A Wizz Air Malpensára szintén alig 2 ezer
forint fölöttről indít, s akinek Wizz Air hitelkártyája van, a 0 forintos
foglalási díj jóvoltából 290 forintért is repülhet. Ez a kedvezmény azonban
január elején megszűnik. Genf esetében a Wizz Air új belépő a piacra, ezért
szinte valamennyi járatára adja a 2300 forintos árat. Aki nem akar belépni az
általában már 4 fő foglalása esetén megtérülő Discount Clubba, az 1300
forinttal többet fizet, viszont bankkártyás fizetés helyett banki átutalást
választva 900 forinttal csökkenthető a fejenkénti viteldíj.
Az easyJet különböző árakat alkalmaz a két
útirányra, Genf felé akár már 4 ezer forinttól el lehet csípni jegyeket, vissza
viszont 10 ezerről indulnak az árak. Nagyobb csapat esetén kedvező, hogy itt a
foglalási díj nem fejenként, hanem foglalásonként fizetendő.
Az autóbérlés tarifái Olaszországban
általában 35-40 eurótól indulnak egy alsó középkategóriás járgányra naponta,
minimum 3 nap bérlés esetén. Aki egy Bergamóhoz közeli, kisebb síterepre indul,
azt is megteheti, hogy például egy 6-7 fős csoportnál kettőt fordul a
síterepig, közben a később indulók elintézik a nagybevásárlást a reptérrel
szembeni hipermarketben. Ezekre a kis terepekre busszal is el lehet jutni, de
az persze kicsit nehézkes. A reptérről be kell utazni Bergamóba, onnan 1-2
óránként vannak járatok, amelyek 10 euró körüli árért elvisznek a sípályákig.
Bergamóból van kimondott sítranszfer is a komolyabb síterepekre, Bolzanóba és
környékére is 25 eurótól. Ezek azonban épp Magyarország irányába esnek, nem
biztos, hogy megéri elrepülni, majd 3 órát visszafelé buszozni a helyett, hogy
kocsival menjünk el arra a környékre.
Malpensáról eleve 10 euró a bejutás
Milánóba, majd 3-4 óra buszozással és átszállással lehet csak elérni például
Cerviniát, de a többi közeli völgy terepeinél is hasonló a helyzet. Itt
mindenképp érdemes kocsit bérelni, már csak azért is, mert a bérletek több
terepre is érvényesek, célszerű több helyen síelni.
A genfi reptérről minden fontos síterepre
kényelmesen el lehet jutni transzferbusszal. Ezek részletes menetrendje
megtalálható a reptér honlapján, külön a francia és külön a svájci terepekre. A
franciaországi Chamonix-ba például online foglalva 50 euró a retúr buszjegy, a
menetidő másfél óra, napi több járat van.
Ui- a képeket Gerlitzenben készítettük. Húsz órányi buszozás, és nem másfél órányi repülés után.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése