A fapados jelzővel az átlagosnál olcsóbb repülőjegyeket kínáló, alacsony költségvetésű (low-cost), és a rendszerint alacsonyabb szolgáltatást is nyújtó diszkont légitársaságokat (Wizz Air, EasyJet, Ryanair, Flybe, Air Berlin, Germanwings) szokták illetni.
A fenti meghatározás innen származik: http://www.repulojegyutazas.hu/olcso-fapados-repulojegy/,
ugyanott olvashattok a fapadosok árpolitikájáról.
Itt http://repulojegyek.net/fapados.html
http://repulojegyek.net/fapados.html írnak a következőkről:
- Miért fapados? - mit kínálnak a fapados légitársaságok
- Alapvető különbségek fapados és hagyományos repülőjáratok között
- Plusz költségek amelyekkel számolni kell
Megpróbálom összefoglalni/ kiegészítni az alapvető tudnivalókat:
Ø A kulcsszó a költséghatékonyság. A jegyed, ha idejében veszed , tényleg nagyon olcsó. Cserébe csak alapszolgáltatást kapsz, minden egyéb szolgáltatásért külön fizetsz.
Ø Magad veszed a jegyed, magad nyomtatod ki a beszállókártyát. Ha pl. internetes utasfelvételt (online checkin) választottál, de nincs kinyomtatott beszállókártyád, fizetsz.
Ø Az adminisztratív személyzet minimális. Ne számíts ingyen tanácsadásra, asszisztenciára. Általában egyetlen lehetőséged egy call center hívása, ez pl. a Wizzair-nél ma 2,68 RON (225 Ft) percenként. A mobilhálózatokból kezdeményezett hívások díja ennél magasabb is lehet.
Ø Alapszolgáltatást kapsz, tehát ne számíts ingyen étkezésre, italra. Természetesen, ha nem bírod ki azt a 60-120 percet, a legtöbb járaton fizetség ellenében hozzájuthatsz ételhez, italhoz.
Ø A jegy árában nagyon gyakran csak a kézipoggyász ára van. Poggyászért külön fizetsz, mégpedig minél későbbi stádiumban fizeted, annál többet. Pl. 84 RON (5500 Ft) egy csomag díja online vagy Call center-es foglaláskor. Ugyanezért 126 RON-t (8250 Ft) fizetsz a reptéren és 252 RON-t (16500 Ft) a kapunál.
Ø Nincsenek külön utasosztályok, nincsenek előre megállapított helyek (pontosabban egyes légitársaságoknál plusz fizetség ellenében foglalhatsz helyet a kényelmesebb helyekre)
Ø az egyéb szolgáltatásokat (pl.: elsőbbségi beszállás) külön díjhoz kötik
Ø Fapados légitársaságok a nagyobb nemzetközi repterek helyett a kisebb forgalmú, regionális, olcsóbb repterekről indulnak és érkeznek. Értsd a városközponttól 20-30-40-60 km-re szállsz le, és ennek hála, a reptérről hosszabb idő alatt (és persze nagyobb áron) jutsz be a városközpontba.
Ø Ne számíts átszállásra, csatlakozásra. Idézek: „A .. nem üzemeltet csatlakozó járatokat, ezért nincs lehetőségünk arra, hogy az utasok vagy csomagjaik átszállását biztosítsuk (függetlenül attól, hogy a másik gép a ... vagy más légitársaság járata). Ugyanezen okból nem vállalunk felelősséget azért, ha valamelyik utasunk lekési a csatlakozást. Azt ajánljuk, hogy a csatlakozást úgy válassza meg, hogy elegendő ideje maradjon az átszállásra.”
Ø Ha megvetted a jegyed (természetesen olcsón), és kiderül, hogy mégsem tudsz utazni, a legvalószínűbb lehetőség az, hogy veszteségként könyveled el. A választható lehetőségek: járatmódosítási , névváltoztatási (így adhatod át másnak a jegyed) , illetve törlés díja általában nagyobb, mint a jegy ára. Példák : járatmódosítási díj 126 RON (8000 Ft), névváltoztatási dj 168 RON (11000 Ft), illetve a törlési díj 252 RON (16500 Ft). Mindez járatonként és utasonként.
Ezek voltak a hátrányok. Szerintem egyik sem árnyékolja be azt az érzést, amikor az online foglalásnál megjelenik a kíirás:
Marosvásárhely- Róma 100 RON (6500 Ft), két óra repülési idő
Vagy az időutazásos kedvencem:
Marosvásárhely- Budapest 59 RON (4000 Ft), indulás 13.:45, érkezés 13:45
Ui- az átváltásnál ne próbálj közös árfolyamot találni. Magyarországon, ill. Romániában érvényes díjszabásokat írtam ki, csakis informatív céllal. Vagyis, hogy nagyságrendileg lásd az árakat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése